• Okoń

    Okoń – charakterystyka i właściwości zdrowotne

    Dietetycy podkreślają, że regularne spożywanie ryb niesie za sobą wiele korzyści – są bowiem bogate w witaminy i minerały. Okoń jest popularnym gatunkiem, a jego mięso – naprawdę wartościowe. Poznaj właściwości zdrowotne okonia, a także dowiedz się, ile ma kalorii.

    Okoń – czym jest?

    Okoń jest drapieżną rybą słodkowodną. Jest wiodącym przedstawicielem rzędu ryb okoniokształtnych. Okonia możemy spotkać zarówno na nizinach, jak i w górach. Stanowi jedną z najpospolitszych ryb, zasiedla praktycznie całą Europę.

    Okonie mają wyraźnie wygrzbiecone ciało, pokrywają je drobne łuski. Ich wygląd jest charakterystyczny – łatwo więc tą rybę rozpoznać.

    Właściwości zdrowotne okonia

    Okoń morski posiada liczne właściwości zdrowotne. Jak większość ryb, jest bardzo dobrym źródłem pełnowartościowego białka, może więc zastępować w diecie mięso zwierzęce. Zawiera aminokwasy egzogenne, takie jak walina, treonina, izoleucyna, lizyna czy leucyna.

    W rybie tej znajdziemy także wysoką zawartość kwasów omega-3, w tym najwięcej DHA. Jest to składnik czopków, ma pozytywny wpływ na wzrok, a także stymuluje wzrost komórek nerwowych.

    Ponadto, okoń bogaty jest w selen, witaminę D i B. Selen odpowiedzialny jest za naszą odporność, pomaga walczyć organizmowi z wirusami. Witamina D z kolei wzmacnia nasze kości, a B – dba o nasze serce oraz ciśnienie krwi. Okoń w porównaniu z innymi rybami – jest stosunkowo tani.

    Ile kalorii ma okoń?

    100 gram surowego okonia zawiera 114 kcal, a także 18,86 gram białka i 3,69 gram tłuszczu, w tym 0,78 tłuszczów nasyconych, 1,43 tłuszczów jednonienasyconych, 1,06 tłuszczów wielonasyconych. Okoń jest jedną z najchudszych ryb, dlatego zaleca się jego spożywanie przy redukcji masy ciała.

    Okoń smakuje najlepiej zaraz po złowieniu – z rusztu bądź z patelni. Mięso nie jest tłuste, jest smaczne, lecz niestety ościste. Można smażyć okonia w panierce, jednak smakuje najlepiej bez niej bądź obtoczony w cieście naleśnikowym.

    Okoń – kiedy ograniczać?

    W niektórych przypadkach nawet najzdrowsze produkty mogą szkodzić. Podobnie jest z okoniem – nie zaleca się spożywania w dużych ilościach kobietom w ciąży, karmiących, a także dzieciom. Jest to spowodowane wysoką zawartością rtęci, która w zbyt dużych ilościach może doprowadzić nawet do uszkodzenia płodu.

    Należy pamiętać, że spożywanie ryb 1 do 3 razy w tygodniu jest w zupełności bezpieczne, a nawet pozytywnie wpływa na rozwój dziecka. Tylko przekroczenie zalecanej ilości może mieć negatywny wpływ.

    Jedzenie zdjęcie utworzone przez stockking - pl.freepik.com
  • Okoń

    Okoń – ryba z dużą zawartością omega 3

    Kwasy tłuszczowe omega 3 powinny znaleźć się w diecie każdego człowieka. Szczególnie te osoby, które chcą prowadzić zdrowy tryb życia, nie mogą zapomnieć o tym składniku diety. Nie trzeba specjalnych suplementów, żeby móc dostarczyć go w poprawniej ilości. Wystarczą posiłki bogate w odpowiednie produkty, jednym z nich może być okoń. Ryby są smacznym wyborem, przygotowane na wiele sposobów urozmaicą niejeden pełnowartościowy obiad. Popularnym rozwiązaniem jest ryba przyrządzona na parze. Zastosowanie niektórych ziół pozwoli wydobyć z tego artykułu wiele właściwości zdrowotnych. Dostosowanie ryb do swoich preferencji smakowych nie będzie trudne. W sprzedaży są różne propozycje, pozbawione są one nadmiaru tłuszczu.

    Ryby z niską zawartością tłuszczu

    Nie każdy jest amatorem ryb wysokotłuszczowych takich jak łosoś czy karp. Okoń jest przykładem składnika diety, który dostarcza organizmowi wszystkich niezbędnych składników, a nie ma charakterystycznego tłuszczowego posmaku. Są w stanie docenić go osoby liczące kalorie, dbające o to, żeby w dziennej dawce jedzenia znalazła się dokładnie taka ilość, jaka pozwoli im zachować dobre samopoczucie i smukły wygląd. Omega 3 nie jest jedynym aspektem, na który warto zwrócić uwagę w tym produkcie, wśród witamin występuje cenna dla zachowania odporności witamina D. Wieloletnie spożywanie tej ryby pozwoli na życie bez nowotworów i problemów z układem pokarmowym i krążeniowym. Poprawnie przyrządzony, pozbawiony ości, nadaje się na obiady także dla najmłodszych. Ważne jest także, gdzie zostanie kupiona taka ryba. Sklepy ekologiczne mają większy dostęp do okoni złowionych w łowiskach przyjaznych naturze i człowiekowi.

    Jaką formę ryby wybrać?

    Łagodny smak filetów zachwyci niejedną osobę, która wcześniej nie przepadała za rybami. Okoń jest delikatny w smaku, kupując filety, obrane z ości, pakowane w wygodne, ekologiczne opakowania mamy pewność, że został on przyrządzony w sposób poprawny, ryba nie straci przy tym właściwości zdrowotnych. Takie wygodne w użyciu porcje nadają się do mrożenia, można je wyciągnąć z zamrażalnika za każdym razem, gdy przyjdzie ochota na rybę na obiad czy kolację. W sezonie grillowym jest to ciekawe rozwiązanie, szczególnie dla tych osób, którym znudziły się dania typowo mięsne. Okonie nadają się do każdej zdrowej diety, dlatego tak często poszukują jej w sklepach osoby, które próbują zrzucić zbędne kilogramy. Dostarczenie witamin i minerałów tym sposobem pozwala na poprawne wykorzystanie wszystkich zawartych tam składników odżywczych.

    Jedzenie zdjęcie utworzone przez jcomp - pl.freepik.com
  • Okoń

    Jakie ryby warto jadać?

    Zdrowa i odpowiednio zbilansowana dieta to konieczność, jeżeli zależy nam na zachowaniu zdrowia i energii na długie lata. Powinniśmy jadać nie tylko warzywa i owoce, ale również wartościowe produkty bogate w białko. Do tego rodzaju produktów należy zaliczyć między innymi ryby, takie jak na przykład smakowite okonie.

    Z jakich właściwości słyną okonie?

    Okoń to ryba, która pływa dziko, ale można ją również hodować. Najczęściej okonie spotyka się na terenach podgórskich. Okoniom nie sposób odmówić licznych właściwości prozdrowotnych. Przede wszystkim jest to bogata skarbnica selenu, który jest niezbędny dla prawidłowego funkcjonowania tarczycy. Będą go potrzebować zarówno osoby walczące z nadczynnością jak i z niedoczynnością tego narządu. Okoń jest również bogaty w cenną dla naszego zdrowia witaminę D (https://ranozebrano.pl/product-1070-oko-filet-ok-250g). Witamina D pomaga wzmacniać nasz układ odpornościowy. Nie sposób odmówić jej również pozytywnego wpływu na redukcję stresu, zwłaszcza oksydacyjnego. W okoniu znajdziemy również niezwykle wartościowe kwasy Omega 3. Dzięki nim możliwe jest prawidłowe funkcjonowanie narządu wzroku. Istotną zaletą okonia jest również niska kaloryczność, co sprawia, że mogą spożywać go osoby będące na diecie odchudzającej. Okonia nie muszą obawiać się także osoby walczące z cukrzycą typu drugiego. Ryba ta posiada bowiem niski indeks glikemiczny, a jej spożycie nie powoduje gwałtownego wzrostu glukozy we krwi. Wreszcie, okonie warto docenić ze względu na witaminę B6. Witamina ta pomaga regulować ciśnienie krwi, a także usprawnia funkcjonowanie układu oddechowego. Okoń jest również rybą, która smakuje bardzo dobrze, o ile zostanie prawidłowo przyrządzona.

    Co jeszcze warto wiedzieć o okoniach?

    Jak już zostało wspomniane powyżej, okonie słyną z licznych właściwości odżywczych i prozdrowotnych. Nie sposób odmówić im również walorów smakowych. Zanim zakupimy jednak okonia, musimy wziąć pod uwagę różne kryteria. Okoń w porównaniu z wieloma polskimi rybami jest stosunkowo tani. Na pewno jednak okonie dzikie będą droższe niż te hodowlane. Decydując się na zakup dzikiego okonia, musimy jednak upewnić się, że pochodzi on z certyfikowanych łowisk. Nie wolno bowiem narażać naszego środowiska naturalnego na straty. Miejmy na uwadze również to, aby okonia prawidłowo przyrządzić. Najlepiej będzie smakował upieczony na ruszcie i skropiony odrobiną soku z cytryny. Można do tego celu wykorzystać również limonkę. Okoń wspaniale smakuje jako danie główne w asyście sałat oraz kasz. Można podać go również z pieczonymi ziemniaczkami.

    Jedzenie zdjęcie utworzone przez lifeforstock - pl.freepik.com